Pozor, tenhle článek je perspektiva jedné ilustrátorky, ne vědecký výzkum!

Ještě v létě neměly postavy na obrázcích, které vytvořila AI ani správný počet prstů. O pár měsíců později a s pomocí tisíců lidí, kteří generovali statisíce obrázků, už tenhle problém nemá. Pár minut s Midjourney a i lidé, co nikdy nedrželi štětec v ruce, můžou vygenerovat nádherné (a doslova unikátní) obrazy.

Co je to AI v kontextu vizuálního umění a jak to funguje? (jak jsem to pochopila)

AI (Artificial Intelligence, česky bychom řekli umělá inteligence) v kontextu umění a ilustrací, je program, který dokáže vytvořit originální obrázek na základě obrovského množství dat (databází uměleckých děl, ilustrací, základních principů malby jako je kompozice, barevné palety atd.) Zároveň se neustále učí a vyvíjí díky novým informacím od svých uživatelů. Ve zkratce čím více program využíváme, tím lepším se stává.

Midjourney robots

Pár již běžně používaných a dostupných AI na generování obrazů.

Midjourney (Tento AI program budu jediný popisovat dle vlastní zkušenosti

Připojení k Midjourney probíhá přes Discord. Používání je za poplatek, začíná momentálně na 10$. MJ má zatím pověst nejvyšší kvality. Výhoda (i nevýhoda je) že v základní formě jsou veškeré výstupy veřejné a přístupné všem, to ale i zároveň zrychluje učení tohoto AI protože “díla” jednotlivých uživatelů se často propojují.
Používání je jednoduché. V textovém editoru stačí zadat hesla a příkazy toho, co od obrázku požadujeme (příklad zadaných slov pro obrázek: dragonfly flying above the lake, glass wings, rainy weather) AI nám dá 4 varianty, z nich pak dále vybíráme a zdokonalujeme naší vizi.

DALL-E

mělo by probíhat podobně jako MJ generování obrázků přes textový editor.

DALL-E 2

Měl by být k použití pro editaci už existujících obrazů. Dokáže přidávat a odebírat předměty, bere v úvahu strukturu a styl a barevnou paletu jiných předmětů na obraze, stíny a pod.

Je nutná znalost angličtiny pro zadávání příkazů?

Ne, příkazy lze zadávat jakémkoliv jazyce i když momentálně angličtina dosahuje nejlepších výsledků.

MJ knihovna

V čem je AI už teď problematická?

Nejdřív sama AI jako taková.

Zjistilo se (odkaz na zdrojový článek zde) že měla v původní databázi data, které nebyly veřejně dostupné (brazové lékařské záznamy) které byly použité pro programové učení bez a to bez svolení. Podle těchto obrazů vznikaly první AI generované portréty. Nové charaktery a portréty, které v AI vznikají teď v sobě obsahují i tyto informace a dnes už nejde jedno od druhého oddělit. Pokud bych to měla k něčemu přirovnat, je to mléko rozlité v kávě.

Pak je tu Marketing AI vývojářů.

Nebo spíš firem které AI vyvíjejí. Poměrně otevřeně hlásají, že AI má zcela nahradit kreativní pracovníky. Tohle zjednodušování velice složitého tématu pak vede k tomu, že se pak veřejný prostor kolem kreativní práce stává tak trochu toxický.

Nakonec uživatelé.

Už letos v létě, když byla AI stále ještě v plenkách, přihlásil muž jménem Jason Allen AI generovaný obraz do umělecké soutěže v Coloradu, v kategorii digitálního umění a soutěž vyhrál.

Na sociálních médiích budí AI generované obrazy obrovskou pozornost. Ne každý je schopný poznat rozdíl mezi AI generovaným a člověkem vytvořeným (a s vývojem AI se bude rozdíl neustále zmenšovat) kreslířů/malířům k uchránění své práce nepomůže ani osobitý styl, protože AI dokáže napodobit jakýkoliv styl, když má předlohu a dost času. To sice dokáže i šikovný malíř/člověk, ale takový malíř většinou ví, že by si neměl nárokovat kredit za cizí práci. AI tenhle problém neřeší (zatím nemá morálku). AI ani nevadí, když vezmeme její obrázek a prohlásíme ho za svůj a nakonec byla to naše slova, co obrázek vygenerovala. Jak moc se slova liší od štětce a malířské palety? Můžeme si říct že ty roky, které malíři strávili učením nehradíme technologií a nazveme to pokrokem? Záleží vůbec na tom, jak jsme dospěli k výslednému obrazu?

AI výhra

Jaké část ilustrátorské tvorby bude díky AI nahraditelná?

Aby bylo jasno, tady se dostáváme do spekulací.

Ačkoliv v různých diskuzích slýchám nejčastěji, že umělců je už hodně a potřebujeme více řemeslníků. Ta řemeslná část ilustrací bude pravděpodobně nahrazena jako první.

Typický příklad řemeslné ilustrátořiny jsou obrázky do učebnice. Zadání obvykle vypadá asi takto: Nakresli černobíle následující předměty: kapku vody, knihu, autobus, budovu školy…
Takové zadání AI zvládne už dnes a, co si budeme namlouvat, hlavní důvod proč nakladatelství do učebnic častěji používají ilustrace a ne fotky je, že zaplatit ilustrátorovi/ilustrátorce za 100 malých černobílých ilustrací je většinou levnější, než ty obrázky koupit ve fotobance.

Ale AI i umí v řemesle zajít mnohem dál než “nakreslit předmět” má v databázi statisíce fungujících kompozic, barevných palet, jakákoliv perspektiva není problém a na nic z toho nezapomene.

Do kontextu musím dát, že já mám třeba na stole dlouhý seznam důležitých prvků kompozice (3 plény, charaktery interagující s prostředím ideálně na každém plénu, …) a když dělám návrh ilustrace, kontroluju si, jestli jsem na něco nezapomněla (asi jako kuchařka, co vaří jídlo každý den, ale pro jistotu má na stole seznam ingrediencí).

Neznamená to, samozřejmě, že AI nahradí veškerou řemeslnou část. I dnes si můžeme dojít pro sériově vyráběný stůl do Ikei, ale občas chceme originální kus co prošel rukou řezbáře.

Jaká část naší práce nebude snadno nahraditelná?

Autorská práce. Každé autorské dílo má hodnotu. AI znamená sice umělá inteligence, ale vždycky se bude jednat o simulaci inteligence a simulaci emocí, ne emoce jako takové. Stejně jako si ceníme rukodělných výrobků, ceníme si i emocí které vedly k vytvoření něčeho nového. Při čtení Remarquových románů, je polovina zážitku způsobená vědomím, čím autor prošel. Stejně tak v případě malířů chceme chápat emoce člověka, co dílo stvořil i co ho k tomu vedlo. AI bude schopná tyto prožitky předstírat, ale její dílo bude mít vždycky hodnotu falzifikátu.

AI steampunk město

Má vůbec cenu učit se kreslit/malovat, když to nějaký program udělá líp?

Pokud máme na mysli tvorbu, kterou nechceme nebo nepotřebujeme prodávat, tak tam je jasné ANO a dál se tím nebudu zabývat.

Pokud se chci ilustrací a uměním živit? Také ano.

Jeden dobrý obraz dokáže s pomocí AI asi vygenerovat kdokoliv, když těch pokusů bude mít dost, ale člověk, který o umění něco ví, dokáže pravděpodobně s pomocí AI vygenerovat konzistentně lepší obrazy.

Během učení se netrénuje jen ruka, oko, preciznost, ale i vkus. Pro mě osobně, je to stejně důležitá část učení jako kterákoliv malířská technika. Za ta léta kdy se učím malovat (a to není proces, který by bylo možné někdy ukončit) dokážu dnes ocenit úplně jiné věci než, před lety. Jsem hrdá na to, že dokážu říct nejen, že se mi něco líbí, ale hlavně proč. Samozřejmě, že lze tyhle věci nastudovat i v teorii, ale dívat se na obrázky z pohledu praxe, to je úplně jiná perspektiva (pun intended). Bez těch let tréningu bych tedy nebyla schopná ani vybrat a navést AI aby dosáhla toho, co přesně chci.

AI roboti

Jak AI využít v praxi už teď?

Pouze, co jsem si vyzkoušela nebo viděla a připadá mi to v pořádku v rámci morálky/etiky (tuhle laťku ale můžeme mít všichni jinak vysoko).

AI v přípravné fázi tvorby ilustrace, v podstatě použít AI pro brainstorming. Každý má samozřejmě trochu jiné procesy tvorby, ale já jsem si zvykla na začátku hromadit nápady, ať už jen z mojí hlavy nebo z vyhledávání podobných témat na internetu a postupně vybírat ty, co se mi zadají nejlepší. Tady se AI hodí skvěle, i když díky množství obrázků, které vychrlí, může přispět k rozhodovací paralýze.

Použít AI vygenerované obrazy, pro ty nepodstatné části a pro prezentaci. Tohle prohlášení to asi budu muset obhájit. Zkusím to na příkladu Charakter designu (vytváření postavy). Při tvorbě charakter designu je důležitý ten samotný charakter/postava. Máme ale zároveň tendenci ho umístit do pozadí, aby zadavatel viděl jak se bude charakter vypadat v prostředí. Vytvořit to prostředí není (většinou) součástí zadání, je to neplacená práce navíc, kterou často můžeme dělat jen z perfekcionismu nebo proto, že chceme naší práci lépe prezentovat. Pozadí nebude použité nikde, kromě prezentace. Právě tady může AI pomoct.

Studie a reference. AI dokáže vygenerovat 3D objekty ve všech perspektivách, nasvícení i materiálech. Příkladem budiž: Skleněná gotická budova, točité schodiště porostlé trávou, plyšový most přes Vltavu. Do nástupu AI nebyla možnost získat přístup k takovýmhle referencím (bez obrovského budgetu). Pro mě je zatím tohle to nejužitečnější, co obrazy generující AI přináší.

AI art